Corona en ons mentale welbevinden

Corona en ons mentale welbevinden

Dat corona en de bijbehorende maatregelen invloed kunnen hebben op ons mentale welbevinden, daar zijn veel mensen inmiddels al wel achter. Ouderen, (jong)volwassenen én kinderen kampen tegenwoordig steeds vaker met mentale klachten. Dat is niet zo gek: de coronacrisis en alles wat daarbij komt kijken heeft een grote impact op ons dagelijks leven. Wat doet corona met ons mentale welzijn en hoe kom je deze tijd goed door?

Mentale klachten door corona

Veel mensen werken tegenwoordig voornamelijk vanuit huis. Ook scholen gaan zo nu en dan dicht en voor je het weet komt de volgende strenge lockdown alweer om de hoek kijken. Sociaal contact is in deze tijd niet altijd meer zo vanzelfsprekend: doordat veel niet meer (of maar beperkt) mogelijk is brengen mensen meer tijd thuis door en daardoor ontmoeten ze weinig anderen. 

Daarnaast kampen veel mensen met psychische problemen, zoals somberheid en angst. Eén op de vijf volwassenen heeft zelfs te maken met een depressie of angststoornis, blijkt uit recent onderzoek. Gelukkig kun je je wel degelijk tegen de negatieve mentale gevolgen van deze crisis wapenen.

Tip 1: zorg voor structuur

Zeker tijdens de coronacrisis is een goede dagstructuur erg belangrijk. Misschien heb je de neiging om vaak relatief laat op te staan, jezelf later op de dag pas aan te kleden en op onregelmatige tijden te eten. Probeer je normale structuur zoveel mogelijk aan te houden.

Sta vroeg op en neem de tijd om je dag rustig, maar effectief te starten (deze ochtendritueel tips kunnen daarbij goed van pas komen). Ook is het verstandig om zoveel mogelijk met een planning te werken en vaste werktijden aan te houden. Het kan verleidelijk zijn om aan het eind van de werkdag nog even wat langer door te gaan omdat je nu eenmaal bezig bent. Probeer dit echter niet te vaak te doen, ontspanning is ook belangrijk! Plan dus voldoende rustmomentjes in en houd je aan je werktijden.

Tip 2: leef gezond 

Voor zowel je fysieke als je mentale gesteldheid is het van belang dat je gezond leeft. Zorg voor voldoende nachtrust, eet gevarieerd en probeer regelmatig te bewegen, ook als je eigenlijk geen zin hebt. Je hoeft je heus niet per se helemaal in het zweet te werken: een flinke wandeling is ook al erg goed! Zonlicht stimuleert de aanmaak van vitamine D en serotonine. Je zult merken dat dit een positief effect heeft op je stemming. En waarschijnlijk kun je dat goed gebruiken in deze tijden!

Tip 3: voorkom dat je geïsoleerd raakt

Je soms eenzaam voelen is heel normaal. Toch komt dit tegenwoordig veel meer voor dan gebruikelijk. Dat is niet zo gek; veel mensen hebben nu minder te doen en ontmoetingen met anderen zijn minder vanzelfsprekend dan voorheen. Voor je mentale gesteldheid is het erg belangrijk om niet geïsoleerd te raken. Probeer daarom regelmatig iemand op te bellen, vrienden of familie een berichtje te sturen, of misschien wel samen met anderen een wandeling te maken. 

Weet je niet zo goed bij wie je terecht kunt? Er zijn verschillende organisaties waar je mee kunt chatten of bellen. Ook zijn er meerdere communities die speciaal zijn opgericht om mensen met elkaar in contact te brengen, bijvoorbeeld op Facebook. Zeker in deze tijd is zoiets erg waardevol!

Tip 4: focus je op wat wél mogelijk is

Ondanks dat niet alles nu meer hetzelfde is als voorheen, zijn er ook nog veel dingen die wél kunnen. Probeer de situatie te accepteren en je te focussen op hetgeen je wel controle over hebt. Er is ontzettend veel mogelijk, denk bijvoorbeeld aan sporten, muziek luisteren (of maken), lekkere maaltijden bereiden, in de tuin werken of een goed boek lezen. En al die klusjes die al lange tijd zijn blijven liggen? Daar heb je nu mooi de tijd voor! Probeer vooral het positieve van de situatie in te zien.

Corona en mentaal welbevinden: houd de situatie onder controle!

De coronacrisis heeft hoe dan ook impact op de maatschappij en voor veel mensen ook op hun mentale welzijn. Heb je hier last van, dan kunnen bovenstaande tips je helpen alles wat draaglijker te maken. Je kunt de situatie misschien niet (helemaal) veranderen, maar deze wel zoveel mogelijk onder controle houden. En onthoud: je staat er zeker niet alleen voor!



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.