Wat doet sporten mentaal met je?

Wat doet sporten mentaal met je?

Dat je met sporten je droomlichaam kunt bouwen, dat wist je natuurlijk al. Ook ben je er waarschijnlijk van op de hoogte dat sporten daarnaast erg goed is voor zowel je fysieke als je mentale gesteldheid. Maar wat doet sporten mentaal dan precies met je, naast dat je je er simpelweg beter door voelt? Wat zijn de positieve effecten van sporten op ons mentaal welbevinden? 

Sporten maakt je blij

Dat sporten mentaal veel voordelen met zich meebrengt, dat is zeker. Van sporten word je bijvoorbeeld gelukkiger. Tijdens het sporten komen er namelijk verschillende stofjes vrij in je lichaam, waaronder endorfine, dopamine en serotonine. Deze stofjes zorgen onder andere voor een beter humeur. Het komt dan ook vast niet als een verrassing dat er een verband tussen sporten en depressie blijkt te zijn; uit onderzoek is gebleken dat regelmatig sporten het risico op depressie kan verminderen. Zit je even in een dip, dan is het dus goed om te gaan bewegen!

Stimuleer je denkvermogen door te sporten

Door regelmatig te sporten voel je je niet alleen beter, maar kun je ook nog eens beter nadenken. Lichamelijke inspanning stimuleert allerlei chemische processen in de hersenen, waardoor je denkvermogen vooruit gaat en je je beter kunt concentreren. Sporten heeft daarnaast ook een positieve invloed op je beoordelingsvermogen. 

Een betere nachtrust

Heb je last van slaapproblemen? Dan kan het zo zijn dat je te weinig beweegt. Een stevige workout helpt je om beter te slapen ‘s nachts. Je valt er niet alleen sneller van in slaap, maar slaapt er ook dieper door. Zorg er wel voor dat je niet te laat op de dag gaat sporten, anders bestaat de kans dat je juist teveel energie hebt om in slaap te vallen!

Meer zelfvertrouwen door fysieke inspanning

Door regelmatig te sporten, zul je jezelf zien veranderen. Je lichaam gaat er anders uitzien, je wordt sterker en je krijgt een betere conditie. Sporten geeft een mentale boost; je zult zien dat je steeds gedisciplineerder wordt en de doelen die je voor jezelf gesteld hebt, behaalt. Dit zorgt iedere keer opnieuw voor een flinke dosis zelfvertrouwen! Bovendien helpt sporten bij het verminderen van stress en negatieve gedachten, wat natuurlijk ook weer gekoppeld is aan zelfverzekerd in het leven staan. 

Door sporten mentaal in balans: bewegen tegen stress

Wist je dat je stress gemakkelijker van je af kunt zetten door te bewegen? Als er iets is waarmee je eens lekker je hoofd leeg kunt maken, dan is het een goede sportsessie! Tijdens het sporten maakt het lichaam endorfine aan, waardoor je je euforisch en voldaan voelt. Ook helpt fysieke inspanning bij het verminderen van de aanmaak van cortisol. Daardoor neemt de stress af en kun je beter ontspannen.

Hoe vaak sporten voor positieve mentale effecten?

Dat sporten goed is voor je mentale gesteldheid, is inmiddels wel duidelijk. Maar hoe vaak zou je dan moeten sporten en maakt het daarbij ook uit wat voor sport je precies doet? Goed nieuws: één workout zorgt er al voor dat het lichaam gelukshormonen aanmaakt, waardoor je direct al profiteert van verschillende positieve effecten. Toch is het uiteraard beter om jezelf regelmatig in het zweet te werken, om zo te kunnen blijven genieten van alle voordelen die sporten met zich meebrengt.

Welke sport is het beste?

Voor een gezond lichaam én een gezonde geest is het verstandig om minstens twee keer per week te sporten. Welke sport is dan het beste? Dat blijkt niet uit te maken, zolang je in ieder geval minimaal voor een matig intensieve activiteit gaat. Je hoeft dus niet per se naar de sportschool: ook hardlopen of een potje tennis zijn bijvoorbeeld prima opties. Ga voor een activiteit die jij leuk vindt; zo vergroot je de kans dat je regelmatig blijft sporten. 



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *